Валентин Гетов, Изи Кредит: Клиентското доверие е показател, че „дребен шрифт“ при нас няма
Г-н Гетов, през април тази година Изи Кредит навърши 12 години. Каква е равносметката за тези години?
- Когато навършваш дванадесет като компания фокусът вече ти си премества върху бъдещето. Поставил си основите и гледаш напред. Успяхме да наложим, развием и утвърдим бизнес модела на потребителското микрокредитиране. На практика осигуряваме достъп до финансови услуги на хора, които по различни причини са изключени от ползването им. Финансовото включване е в основата на бизнеса модела ни. Утвърдихме се и като един най-големите работодатели в сектора с над 3 500 кредитни консултанти и служители, които работят в близо 150 офиси в цялата страна. В сектора сме и компанията с най-добра репутация – прозрачни условия, гъвкаво и персонално консултиране и приемливи лихвени нива.
На какво според Вас се дължи успехът на компанията? Все пак сте преживели и най-тежките години на икономическата криза?
- Да не забравяме, че станахме част от Мениджмънт Файнешъл Груп (МФГ) – дружество, което обхваща водещи компании с различни бизнес модели в небанковия сектор, което е съществен момент в нашата история. Притежаваме нужното ноу-хау, опита и имаме доказано успешни практики, прилагани в различни европейски държави от нашите екипи там. Служителите ни на всички нива познават нуждите на нашите клиенти, защото преминават специална подготовка за всяка една позиция. Истината е, че ефективният и успешният мениджмънт на една компания е фокусиран както върху целите, така и върху ефективността на служителите. Това означава, че основно работим за клиентска удовлетвореност и потребителят за нас е в центъра на всичко. И устойчивите ни резултати доказват това.
Каква е тенденцията при пазара на бързи кредити? Ще намаляват ли лошите кредити или обратно?
- Пазарът се развива сравнително стабилно през последните години, като дори се забелязва леко увеличение в отпускането на тези продукти. При нас този ръст на годишна база е около 6-7%, което ни кара да вярваме, че имаме правилните продукти, правилните служители и достигаме до правилните клиенти.
По отношение на спада на лошите кредите, подобна тенденция отчитаме при нас в последните няколко години. Делът на лошите кредити при нас е много нисък и е под 10% на годишна база. Това се дължи на отговорната ни дейност като компания, специализирана в потребителското микрокредитиране, както и разумното поведение, и повишаване на финансовата култура на потребителите, от друга страна. Не бива да забравяме, че в процеса на оценяване на кредитоспособността на потребителя, ролята и на двете страни е еднакво важна – тази на кредитодателя (финансовата институция), както и тази на кредитополучателя (клиента).
Какви са очакванията ви за развитието на самия пазар на бързи кредити – очаквате ли нови играчи, консолидация или отпадане на съществуващи?
- Не изключваме консолидации, тъй като пазарът е голям, наситен, но и изключително динамичен. Да, появяват се и нови играчи, но вярвам, че с времето, основните играчи на пазара ще бъдат тези, които са успели да изградят дългогодишни традиции и бизнес култура, поставят основен фокус върху клиентите, отговорното кредитиране и не на последно място – мислят, гледат и работят за своето развитие в утрешния ден. Ние например, станахме част от дружеството МФГ, което открива нови възможности както за нас, така и за компаниите от структурата, за устойчиво развитие във времето, което да бъде в полза на потребителите и общностите, където развиваме своя бизнес.
Кой може да стане ваш клиент и имате ли прословутият „дребен шрифт” в договорите ви?
- Всеки, който има нужда от неотложно потребителско финансиране и по една или друга причина няма възможност да ползва традиционните банкови продукти, може да се обърне към нас. Обикновено хората ползват отпуснатите средства за покриване на спешен или неотложен разход, ремонт в домакинството, подготовка на семеен празник, закупуване на техника или мебели. Средно изтеглената сума от нашите потребители варира от 500-700 лв., а периодът на ползване на кредита средно е около 22-24 седмици или около 6 месеца.
Доверието към нас е показател, че „дребен шрифт“ при нас няма. Това не означава хората да прехвърлят личната си отговорност, а внимателно да се запознават с всеки договор, който подписват. Съветвам всеки човек, независимо какъв тип кредит тегли – да бъде взискателен към себе си и към институцията, която му го предлага. Да се запознае внимателно с условията, да поставя въпросите, които го интересуват, да проверява внимателно институциите, към които се обръща за кредит. Клиентът трябва да бъде също активна страна, избирайки най-добрата възможност за себе си.
Какво е предимството на бързите кредити днес?
- Бързите кредити допълват традиционното финансиране. Ако по една или друга причина човек не може да се възползва от него, той се обръща към небанкова финансова институция, каквато сме ние. Кредитът се отпуска по-бързо, с по-малко документи и по-облекчени условия. Поради това, както и риска, който поемаме като компания, лихвените нива на тези продукти са по-високи. Също така, за разлика от банковите институции, ние оперираме със собствен, а не с привлечен капитал. Затова още в началото споделих, че двата типа кредити взаимно се допълват. Ние осигуряваме финансово включване, за хора, които на практика нямат друг достъп до финансови услуги, традиционно предоставяни от банковите компании.
Разкажете малко повече за участието на Изи Кредит в p2p платформата iuvo и какво на практика предлагате на инвеститорите? Защо да потърсят този начин за съхранение и увеличаване на капиталите им?
- Peer-to-Peer платформата за инвестиции iuvo е млада, но иновативна за България. Пазарът за кредити на iuvo позволява на потребителите да реализират висока доходност, с контролиран риск, като закупуват части от кредити, отпуснати от надлежно регистрирани небанкови финансови институции, каквато сме и ние. Радваме се, че успяхме да бъдем първите, които подадоха ръка на тази смела и нова компания, която в момента се радва на завиден интерес от инвеститори от цял свят. Привлечените до момента инвестиции, от близо 1300 потребители от 50 държави, надхвърлят 3.5 лв. млн. лева. Само листнатото от нас портфолио от кредити в iuvo до момента е за близо 5.0 млн. лв.
Източник: www.tbmagazine.net